Procesul de creație  poate fi controlat și planificat

“40 de task-uri per zi.”

Așa răspund atunci când mă întreabă lumea “de ce procesul creativ necesită o structură riguroasă”.  Mi-am demonstrat că anume într-un asemenea sistem reușesc, pe bune, să completez 40 de task-uri/zi. Așa se antrenează ochiul, tehnica și mușchiul care găsește soluții imediate pentru orice impas creativ.

Ordinea începe de la cele mai mici detalii: de la mărimea fonturilor în scenarii, până la regula denumirii fiecărui fișier. În Umbrela (thanks God!) nu găsești nici un fișier care să aibă denumiri gen PromoFin_Final_Final2_Finish_PeBune.mov

La început, convențiile acestea îmi păreau snobisme corporative care contraziceau ideea că “tot ce e creație/creativ – e haotic” – o frază în care se regăsea o mare parte din cei cu suflet de artist sub piele.

Aici insist să precizez: jumătate din echipa de creație a Umbrelei sunt fie muzicieni, fie se trezesc alături de oameni de artă în fiecare dimineață.

M-am convins rapid, însă, că lucrurile funcționează mai bine atunci când există o structură consecventă care automatizează procesele cotidiene și eliberează timp și energie pentru doza de creativitate necesară.

Acțiune-reacțiune, fără “presupuneri”

Procesul de creație al Umbrelei a fost creat pe sistemul acțiune-reacțiune și se bazează pe 3 faze cheie: Creative, Approval și Livrare.

Creative – e partea în care cunoaștem clientul, istoria brand-ului său, cine-s concurenții. Dar mai ales, înțelegem de ce a apelat clientul la noi și ce problemă îi va soluționa un spot animat. La etapa asta îi dăm prima schiță de scenariu și un synopsis care descrie pe scurt conceptul spotului.

Approval – e etapa în care toate celelalte procese (storyboard, animatic, key visual, design,  drafting, sound design, motion) trec prin loop-urile de aprobări cu clientul. Etapa asta e cea care ne-a educat să ținem mâna pe puls și să planificăm totul pe ore. Tot asta ne-a învățat să nu “presupunem” ce-și dorește clientul, ci să întrebăm direct. Ca rezultat, reușim să oferim un număr nelimitat de ajustări pentru fiecare client al Umbrelei.

Livrarea – e atunci când clientul e happy. Export, double-check și trimitem fișierele pe care noi le numim Ready To Use, ceea ce înseamnă exact ceea ce înseamnă 🙂

Aceste 3 faze au un scop: să creăm spoturi care să fie în primul rând funcționale pentru clienții noștri. Despre asta, pe scurt, aici:

 

Capul dat în bară rămâne cu-o morală

Bineînțeles, până a construi acest mecanism am căpătat experiență de fiecare dată când nu căpătam rezultatele dorite.

Așa am învățat să anticipăm perioade de criză, să descifrăm gândurile clienților și să nu așteptăm ca lucrurile să se rezolve de la sine. Pentru că avem mâna băgată-n foc: că spotul va fi livrat în termenii stabiliți.

Și totuși…

Pe lângă aceste momente riguroase, rămânem o gașcă de oameni visători, rupți de realitate și inventivi, care își manifestă emoțiile strigând tare în open-space-ul Umbrelei, brainstorm-uind pe girobord sau biciclete și cântând orice text ce cade sub ochi.

Articol scris de Lidia Scarlat.