Tata, hai să cumpărăm o nucă de cocos!”, Dar nu știu să o curăț”, Nu-i nimic, putem să ne uităm… pe YouTube”. Asta a fost replica fiului meu de 7 ani, Matei.

Oricare dintre noi știe că o singură imagine înlocuiește 1000 (o mie) de cuvinte. Este oare adevărat? Câți ar putea să creeze așa o imagine? Nu știu. Dar cum ar fi să înlocuim 1000000 (un milion) de cuvine? Înlocuim, stați fără grijă.

Ce se așteaptă de la animație

Toți își doresc un miracol. Cei care au fost sau sunt în locul meu, știu că uneori clientul te face să promiți cele mai dificile proiecte, iar la etapa discuției ești convins că se poate. Evident! Mai greu este să-i poți satisface așteptările și să-i oferi lucrul de care are nevoie. Totuși, s-a întâmplat să accept anterior o astfel de provocare și mare mi-a fost mirarea când echipa de creație mi-a arătat rezultatul muncii sale. Colosal! Eram mândru să lucrez cot la cot cu cei care într-adevăr știu să vorbească nu doar în cuvinte, ci și în imagini, animație și – cel mai important – în sensuri.

Las faptele să vorbească de la sine prin două istorii curioase din viața Umbrela Studio.

Animație care înlocuiește 1000000 (un milion) de cuvinte și un haos în cap

…Certificare ISO. Chiar și pe Wikipedia (cea mai superficială sursă de informare) numărul de cuvinte în articolul despre ISO este în jur de 2900. Am calculat. Câți dintre noi vor putea coerent să explice ce este ISO, ce faci cu ISO, pentru ce să-l obții și cum să scoți dividende – în mai puține cuvinte ori fără ele?

Timp de un an am tot încercat să bat la ușa celor din marketing-ul de la Mobiasbanca, așa încât unicul lucru pe care am crezut că-l pot spune la întâlnirea acceptată a fost: Suntem foarte buni la provocări! Poftim! – a fost răspunsul, încercați să arătați că banca a obținut certificarea ISO.

Eu am zâmbit cu multă încredere că noi vom putea face asta, dar am ajuns cu surâsul încremenit la Studio din cauză că nu știam ce să facem.

Cum am menționat și mai devreme, mare mi-a fost mirarea când am văzut cât de elegant au reușit băieții să construiască metafora și cum au explicat mesajul într-un timp record. Sunt sigur, dacă m-aș fi apucat să scriu un text despre beneficiile certificării, v-ar fi luat prea mult timp să citiți acest articol. Mult mai mult, decât să vedeți următorul video:

 

Animație care ne ajută să fim înțeleși

Prezentările. Știm bine că uneori trebuie să trecem prin acest calvar. Din păcate, de cele mai multe ori cei care merg pe varianta prezentărilor pierd timpul, chiar dacă au falsa senzație că-l petrec foarte energic și util. Prezentările nu aduc niciun folos în afară de plăcerea unui spectacol, show, standup. 🙂

Imaginează-ți că se apropie un vânzător de tine și vrea să-ți vorbească despre produsele sale, care-i primul și ultimul gând? Ei hai, arată ce poți!” Prezentările sunt manifestările estetice (sau mai puțin) care transmit emoții, mai puțin informații. În caz contrar, te plictisești de moarte. Și ce faci când vrei într-adevăr să vezi informații, dar fără să adormi?

Din școală ne învață să stăm la tablă și să prezentăm tema pentru acasă, apoi slideshow, apoi Prezi pentru a crea un artificiu, dar oricare dintre ele sunt destinate unui public care stă cu ochii la scenă și în majoritatea cazurilor nu poate să iasă din sală, chiar dacă speaker-ul este extrem de plictisitor.

Einstein spunea că o prezentare bună trebuie să fie de 10 minute, repetată de 10 ori de către speaker și să fie înțeleasă de către un copil de 10 ani. Însă există alternativa acestor evenimente pompoase și deseori, lipsite de sens. Un rezumat video. De exemplu, un studycase al agenției de comunicare digitală Granat. Timp de 90 de secunde am redat informații, emoții și sensuri care ar fi luat în jur de 15-20 de minute, în mod obișnuit, pentru a fi explicate prin intermediul unui slideshow în fața unui public. Dacă n-am fi știut că Artur Gurău este un speaker charismatic, ne-am fi temut că acele 20 de minute ne-ar fi băgat în depresie 🙂

Animația redă ceea ce este greu de explicat în cuvinte

V-am dat aceste două exemple pentru că mă preocupă tema comunicării audiovizuale de mulți ani. Totodată, din ce în ce mai des mă preocupă cum va fi ziua de mâine și cum vom continua să păstrăm legătura între generații și cum vom trece peste obstacolele în comunicare.

Revenind la povestea cu Matei, nuca de cocos și YouTube, atunci a fost momentul când mi-am dat seama că nu mai este loc de texte așa cum obișnuiam să le consumăm noi, iar cei care vin după noi, vor consuma informațiile altfel. 20 de ani în urmă nu ne-am fi imaginat dependența pe care o avem acum pentru telefoanele mobile, dar în timp s-a transformat într-o normalitate. La fel cum va fi o normalitate să vezi lumea prin ochelari interactivi. Ori mai rău, realitatea virtuală…

Trăim momentele istorice ale transformărilor limbajelor de comunicare. Și da, acest text este deja un embrion de atavism. În scurt timp, niciunul dintre voi nu-și va mai dori să-mi citească articolele din simplul motiv că ați prefera să vedeți un scurt video animat cu același subiect. Ne rămâne să vă promitem că vom juca un rol crucial în aceste schimbări și am început de astăzi.

Pentru că atunci când nu-ți ajung cuvinte – animează imagini!

Articol scris de Serge Zănoagă.